1894-1950 Ewald Dahlskogs intarsia fans med på världsutställningen i Paris 1937. Dahlskog anses vara en förnyare av intarsiakonsten. Efter världsutställningen köptes intarsian av KF och LO vilket framgår av en brevväxling mellan Albin Johansson, KF och August Lindberg, LO. Intarsian var först avsedd för Historiska museet. Intarsians motiv beskriver den mänskliga odlingens ursprung och utveckling…
1894-1950
Ewald Dahlskogs intarsia fans med på världsutställningen i Paris 1937. Dahlskog anses vara en förnyare av intarsiakonsten. Efter världsutställningen köptes intarsian av KF och LO vilket framgår av en brevväxling mellan Albin Johansson, KF och August Lindberg, LO. Intarsian var först avsedd för Historiska museet.
Intarsians motiv beskriver den mänskliga odlingens ursprung och utveckling i form av en familj, där pappan gräver och mamman ammar barnet sittande på en liggande tempelkolonn. I bildens vänstra kant syns Nike i profil och till höger går den mänskliga familjen igen i en harmonisk hästfamilj, en del i odlingen.